Tilburg fietst ... en protesteert in 1978

  • Datering van de gebeurtenis: 1910 - 2010

Op 20 mei 1978 was er op en rond de Heuvel een protesttocht
van zo'n tweehonderd fietsers om te protesteren tegen het drukke én gevaarlijke autoverkeer in het centrum. De fieters pikten het niet langer en kregen ondersteuning van de ENWB: de Eerste Echte Nederlandse
Wielrijdersbond. Zie foto 1 en 2.

Al in 1955 was er op de Heuvel een telling geweest, waar uit kwam, dat de spoorbomen 90 keer per dag open en dicht gingen. Wachttijd, vooral voor fietsers en voetgangers. Een wachttijd van ongeveer zes uur per dag in totaal. Op de dag dat er geteld werd kwamen er 32.000 fietsers langs ! Op één dag, op één punt ! Later is er het Hoogspoor met viaducten bij de Heuvel en de Gasthuisring gekomen, waardoor dit fietsersprobleem in elk geval werd opgelost. Zie foto 4 en 5.

Aan de andere kant van Tilburg, bij de kruising Ringbaan Zuid en Goirleseweg was het elke dag een grote drukte van overstekende fietsers, komende uit Goirle en uit Tilburg zelf. Er waren anno 1958 - foto 3 - nog geen verkeerslichten. Daarom regelden verkeersagenten het verkeer ter plaatse. Zoals op vele andere plaatsen in de stad, kwam je toen 'verkeersagenten' tegen met hun witte 'strepen' over de buik.

Tilburg, fietsstad.

Met het rode fietspadenplan uit de jaren negentig van de 20ste eeuw werd Tilburg internationaal bekend. Vanuit Japan kwamen ze kijken. Een sternet van noord naar zuid, van oost naar west, van udenhout naar goirle, van oisterwijk naar dongen. Het idee was heel goed. Maar de uitvoering viel - eerlijk gezegd - op een aantal plaatsen tegen. Toch mogen we niet klagen, als we het vergelijken met fietstochten op vakantie in België, Frankrijk, Spanje, Australië en de VS. Daar ben je als fietser je leven niet veilig !

Foto's RAT
Bronnen RAT

Media