Een groep maatschappijkritische vrouwen

  • Datering van de foto: 27 april 2007
  • Wie staan erop: Afb. 1: Achterste rij v.l.n.r.: Trees Schepens-de Rooij, Maria van Berkel-Gillius, Liesbeth Oldenkotte, Ice Poelstra-Ignacio, Mariëtte Wolbert (Industrieel ontwerper) Voorste rij v.l.n.r.: Regina Oomen, Nell Schoenmakers, Riny van der Zalm, Jopie Metzlar, Lucy Wilthagen, Snezana Roknic, Jacky van Berlo, Loes Mertens-Vermeer

In het kader van Tilburg 2009, het jubileumjaar van de stad, laat het Textielmuseum 200 Tilburgse vrouwen uit diverse interculturele vrouwengroepen deelnemen aan een textielproject (tafellopers en servetten).

In april 2007 namen de leden van de Tilburgse Vrouwenraad deel.

In dit deel persoonlijke informatie over enkele individuele deelneemsters aan het textielproject; elders op deze site staat algemene informatie over de Vrouwenraad en persoonlijke informatie over andere deelneemsters onder de titels "Tilburgse Vrouwenraad", "Samen sterk, al ruim 35 jaar" en "Verschillende achtergronden, toch een hechte groep".

Trees Schepens-de Rooij (afb. 2) is in Tilburg geboren en woont er nog steeds. Haar vader was vroeger wever in de fabriek van Chr. Mommers. Na restauratie van de oude fabrieksgebouwen van Mommers verhuisde het Textielmuseum naar deze locatie en ging Trees meerdere malen met haar vader naar het museum in 'zijn' fabriek. Dit is de relatie die Trees heeft met textiel. Voor op de tafelloper en servetten heeft Trees het logo van de Vrouwenraad meegebracht. Trees, vroeger bij de 'Rooie Vrouwen', zit via de FNV Vrouwenbond in de Vrouwenraad.

Ook Maria van Berkel-Gillius (afb. 3) werd geboren in Tilburg. Zij ging er naar de Huishoudschool aan de Oude Dijk en werkte in Tilburg bij Albert Heijn en het Centraal Ziekenfonds. In 1964 trouwde Maria en moest zij om die reden ontslag nemen! Nadien heeft Maria nog op de Boekhoudafdeling gewerkt bij Tilkamwol in Goirle. De relatie met textiel is niet alleen de werkervaring bij Tilkamwol, maar vooral het feit dat Maria's vader textielmachinemonteur was en haar moeder spinster. Maria leerde zelf patroontekenen en maakte vroeger zelf kleding voor de kinderen. Een regelmatig toegepaste techniek was smocken. Maria bracht een gehaakt kleedje mee voor het textielproject.

Liesbeth Oldenkotte (afb. 4) woont ruim 35 jaar in Tilburg. Haar man onderhield zakelijke contacten met de wollenstoffenindustrie in Tilburg. Zelf handwerkt zij erg graag (borduren, breien, smocken); zij brengt regelmatig een bezoek aan het Textielmuseum. De vogels in en rondom haar huis zijn een andere hobby van Liesbeth; deze vogels vormden de inspiratiebron voor het textielproject.

De creatieve duizendpoot Ice Poelstra-Ignacio (afb. 5) werd geboren op de Nederlandse Antillen, waar zij een zeer geborgen, disciplinaire opvoeding genoot en naar een nonnenschool ging. Van 1963-1965 kreeg Ice de kans met een studiebeurs in Nederland te gaan studeren. In 1950 en 1957 al met vakanties in Amsterdam, toch koos zij voor de opleiding tot tekenlerares aan de Academie der Katholieke Leergangen afdeling NXI in het 'rustige' Tilburg. Na de komst van haar ouders (vader gepensioneerd agent) kon zij van 1967 tot 1971 in ‘s-Hertogenbosch op de Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving Schilderen en Grafiek doen. In 1970 trouwt ze en krijgt 2 kinderen. Daarnaast is ze altijd beeldend bezig (kunstmarkten, tentoonstellingen, enz.). In 1983 overlijdt haar vader en is haar directe toekomst beschikt. De Arrondissementsrechtbank wijst Ice aan als curatrice van haar moeder. In die tijd van ‘mantelzorg’ doet ze allerlei soorten vrijwilligerswerk in wijkcentra en volgde cursussen. Dit alles om uiteindelijk op een breed handvaardigheidgebied algemeen georiënteerd te zijn. Zodoende heeft Ice de Academie voor Beeldende Vormen in drie jaar afgerond als docente 1e graad Handvaardigheid en Kunstgeschiedenis (1990-1993) teneinde te kunnen herintreden. Met keramiek heeft Ice moeten laten zien, dat ze uit de tropen komt. In al haar werken komt de cactusvorm naar voren, zo ook in de doekenserie ‘De Levensloop’ (1996), waarvan ‘Empty Nest’ (textiel-acryl) er één is. Ze is vertegenwoordigd in ‘De Vazengalerij’ tijdens de millenniummeeting in de RAI, waarbij alle werken zijn opgekocht en nu gaan van stad tot stad in Amerika. Van december 1997 tot januari 2008 staat Ice, naast het nog altijd beeldend bezig zijn, voor de klas in het voortgezet onderwijs in Waalwijk; daar heeft ze de leerlingen creatief laten zijn met textiel. Bezoeken aan Theaters Tilburg en aan de Tilburgse musea, vooral het Textielmusem, bevestigen de band die Ice met Tilburg heeft. Bovendien is ze lid van de Tilburgse Vrouwenraad. Ook binden haar drie kleindochters en kleinzoon haar aan Tilburg. Inspiratiebron voor het textielproject vormde het eigen werk van Ice.

Foto's: Stads Foto & Ontwerp - Jan Stads

Media