Wijnhandel André Kerstens, de grondlegger

  • Datering van de gebeurtenis: Van 1680 tot 1925

Een bedrijf waarbij de familienaam in een lange rechte lijn terug voert in de geschiedenis.

Uit 1680 stamt een document, waarin Peter Cornelis Jan Kerstens, groothandelaar in wijn en brouwer te Wernhout, zo'n 20 km ten zuiden van Breda nabij de tegenwoordige Nederlands-Belgische grens, op dat moment 35 jaar oud, verklaart voor een bruiloft dranken geleverd te hebben, die een jaar nadien nog niet waren betaald.

De bedrijvigheid van de voorvaderen Kerstens richtte zich gaandeweg vrijwel uitsluitend op wijn en in 1840 verhuist men van Breda, ommuurde stad, waar men om redenen van veiligheid vanuit Zundert naar toe was gegaan, naar Tilburg, waar Bernhard Adrianus Kerstens (1814-1884) zich vestigde, zowel als apotheker als wijnkoper.

Hij trouwde een dochter uit het lakenfabrikanten- en wijnkopersgeslacht Verbunt.

Hun jongste zoon, Andreas Kerstens (1865-1925), genoemd André en gehuwd met een meisje Bogaers, ook al een wijnkopersnaam uit het Tilburgse, neemt in 1880 het bedrijf over. Dit jaartal werd gedurende lange tijd als oprichtingsdatum van de wijnhandel beschouwd.

Volgens een op 12 februari 1891 verstrekte informatie aan de Heeren Lefébure & Zoon te Amsterdam hebben André Kerstens en diens broer Frans (1859-1916) op 1 januari 1891 de firma Gebroeders Kerstens opgericht.

In 1918 neemt Leon Kerstens (1900-1980) het roer over en samen met broer Frans (1902-1989) wordt het bedrijf uitgebreid met clientèle voornamelijk gevestigd in de provincies Noord- en Zuid-Holland alsook in Midden- en West-Brabant.

Na het overlijden van André Kerstens in 1925 kwam een rampzalig voorval naar voren, waarbij een boekhouder meer dan 100.000 gulden bleek te hebben verduisterd. De twee zoons, Leon en Frans, werden na het overlijden van hun vader belast met de zware taak van de financiële verzorging van hun moeder, haar gezin en daarnaast nog hun eigen gezinnen.

De taken werden verdeeld, Frans deed de inkoop en omgevingsverkoop en Leon nam de overige verkoop voor zijn rekening, toog naar het Westen van het land en bleef soms wel twee weken weg. Met succes, waardoor de grondslag werd gelegd voor de latere landelijke dekking van de verkoop.

Bron: wijnfreak.nl (overgenomen uit ‘College der Wijnsenioren', auteur: dhr. Jos Drehmanns).

Bijgaand een tweetal afbeeldingen van het bedrijf in vroeger tijden, via BeeldOnline.

Media