Onderwijs in tijden van Corona

Als op zondag 15 maart 2020 het besluit bekend wordt gemaakt om de scholen vanaf de volgende dag te sluiten tot 6 april is het even slikken voor Frida van Raalte, werkzaam op De Nieuwste School in Tilburg. Ze is mentor van 7 klassen. Van 143 leerlingen volgt ze de schoolvorderingen maar ook of ze wel goed in hun vel zitten. En ze begeleidt ze waar dat nodig is.

Ans 01 Frida thuiswerk

Na de eerste schrik en het 'wat-nu-gevoel' heeft het team van de Nieuwste School in een aantal dagen het technisch voor elkaar om de lessen te hervatten met iedereen vanuit huis werkend en lerend. En dan is het verbazend hoe snel de nieuwe manier van werken vorm begint te krijgen. Het scheelt natuurlijk dat de manier van lesgeven op De Nieuwste School al ingericht is op zelfstandig werken, er wordt onderwijs gegeven dat vraag- of probleemgestuurd is.

Al bijna meteen wordt Whatsapp een belangrijk communicatiekanaal, leerlingen gebruiken dit heel gemakkelijk. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van Discord  en Google Meets Hangouts. Deze digitale onderwijstools vragen wel even wat aanpassing want ook aan de bereikbaarheid van een mentor zitten grenzen. Er zijn maar weinig vragen die ’s avonds om 23.00 uur nog gesteld moeten worden en niet tot de volgende ochtend kunnen wachten. Naast dat iedere leerling apart contact heeft met Frieda zijn er ook nog vaste momenten dat ze samen in een klassencall digitaal bij elkaar komen.

Met het van huis uit begeleiden van de leerlingen lopen werk en privé gemakkelijk over in elkaar. Heb je op school een vaste structuur met lesuren en pauzes, thuis ben je al snel geneigd om door te gaan en werkend achter de computer je boterhammetje te eten. Maar ook het ’s avonds nog even checken van je e-mail wordt onderdeel van je dagritme

Nu de school een aantal weken gesloten is ziet Frida hoe verschillend kinderen reageren op de nieuwe werkwijze. Sommige kinderen bloeien helemaal op nu ze rustig thuis kunnen werken maar er zijn ook leerlingen die school erg missen en hun medestudenten nodig hebben om gemotiveerd te blijven.

Het is een tijd waar plotseling veel verandert in de manier van onderwijs geven. Natuurlijk hoopt Frida dat ze weer snel terug kunnen naar een meer normale situatie. Want de waardering voor elkaar ontmoeten, samenzijn, samen lachen en het gevoel ergens bij te horen is zeker alleen maar gegroeid in deze weken.

Wel hoopt Frida dat de veranderingen in toetsen en het wegvallen van het Centrale Eindexamen een blijvertje zijn. Want waarom zou je honderd procent van de leerlingen in een stressvolle periode brengen als je al twee jaar lang regelmatig toetst en meer dan negentig procent van de leerlingen de stof goed beheerst.

 

Dit verhaal behoort tot de reeks Tilburg in tijden van Corona. Op basis van interviews worden mensen in gemeente Tilburg gevraagd te vertellen over hun ervaringen met het coronavirus. Dit verhaal is geschreven door Ans Holman, april 2020.

Alle rechten voorbehouden